NARM– Treningsprogram
– profesjonellt treningsprogram for psykologer, psykoterapeuter , sosionomer, psykiatriske sykepleiere, coacher, psykomotoriske fysioterapeuter, helsepersonell med behandlingsansvar og andre terapeuter.
Utdannelsens formål er oppbygning og utbygning av klinisk kompetanse.
I treningen sikres det teoretiske, vitenskapelige og empiriske grunnlaget for å forstå elementene i NARM; samtidig med at det legges vekt på, at deltakernes egen praksis og kliniske kompetanse blir utviklet og forfinet.
Tove Mejdahl, er spesialist og veileder i klinisk psykologi, og vil være hovedlæreren på treningen.
Undervisningen vil foregå på dansk og det vil være en assistent til stede for ca. hver 5-6 student; dette er for å understøtte oppbyggingen av deltagernes ferdigheter, som vil skje gjennom forskjellige øvelser og trening i treningsgrupper sammen med en assistent.
Den NevroAffektive Relasjonelle Modellen (NARM™) er en avansert klinisk trening som henvender seg til kroppsorienterte praktikere som arbeider med utviklingstraumer. Med NARM forholder vi oss til relasjonelle og tilknytningsmessige traumer ved å arbeide med tidlige ubevisste mønstre av frakoblinger som har en dyp effekt på emosjoner, fysiologi, adferd og relasjoner. Ved å integrere en psykodynamisk og kroppssentret tilnærming tilbyr NARM en sammenhengende teoretisk og klinisk modell til arbeidet med utviklingstraumer.
NARM anvender både psykodynamiske modeller som tilknytnings- og objektrelasjons teori og somatiske- og karakterstruktur orienterte metoder. Vi fokuserer på forbindelsen mellem psykologiske temaer og avtrykket i kroppen.
Med NARM åpnes det en ny vei til det relasjonelle arbeidet, som er ressursorientert, ikke regressiv, ikke katarsisorientert og helt klart ikke patologiserende. Vi arbeider relasjonelt i nået innenfor konteksten av den interpersonlige nevrobiologien. Den er grunnlagt i, hva man innenfor NARM kaller ”somatisk mindfulness”, som er inspirerert av en ikke vestlig orientering til identitetens natur. Det er fundamentalt ny måte å arbeide simultant på, og det har betydelige kliniske implikasjoner i forhold til å forløse komplekse traumer og understøtte personlig og relasjonell vekst.
Under NARM treningen vil du lære:
- De forskjellige ferdighetene som er nødvendige for at kunne arbeide med utviklingstraumer versus sjokktraumer; hvordan sjokktraume intervensjoner kan være kontraindiserende i arbeidet med utviklingstraumer.
- Hvordan man adresserer det komplekse samspillet mellem dysregulering i nervesystemet og identitetsforstyrrelser som toksisk skam og skyld, lavt selvverd, kronisk selvkritikk og andre psykobiologiske symptomer.
- Hvordan man her og nå kan arbeide med de tidlige overlevelsesstrategier, som engang var livsreddende, men som nå virker hemmende for klientenes livsutfoldelse.
- Hvor og når man arbeider “bottom up” og hvor og når “top-down”, og hvordan man arbeider simultant med begge retninger for at kunne møte de spesielle utfordringene, vi finner i utviklingstraumer.
- Hvordan man støtter klienter gennem en ”mindful”, fremadskridende prosess som betyr, at de vil bli i stand til at disidentifisere sig med sine identitetsforstyrrelser.
En ny sammenhengende teori for, hvordan man arbejder med følelser og emosjoner på en måte som kan føre til psykobiologisk ferdiggjørelse.
Treningens struktur
4 moduler á 5 dager
NARM Practitioner treningen består av 4 moduler á 5 dager, i alt 120 timers undervisning og trening over en 2-års periode.
Modulene vil vanligvis være med en mellomliggende periode på ca. 6 måneder, som gir muligheter for utvidede studier, trening av de kliniske ferdighetene hjemme og i selvvalgte treningsgrupper.
Som supplement til undervisningen kan man velge å ta individuelle- eller gruppe konsultasjoner med kvalifiserte assistenter.
Terapi og supervision/veiledning:
For å bli sertifisert skal deltakerne have 10 egen-terapi sesjoner og 10 veiledning sesjoner.
Veiledningen kan arrangeres som enten individuelle eller gruppe veiledning i større eller mindre grupper. Det er et krav at 3 av veiledningstimene skal være med underviseren. De vil kunne j som gruppeveiledning, og vil bli tilbudt under treningssamlingene. Videre skal 3 av veiledningene tas som individuell veiledning. I grupper med opp til 8 deltakere teller 2 timer som 1 veiledning.
Med 9 deltagere og flere teller 3 timer som 1 veiledning.
Undervisningsmetoder
Alle modulene omfatter en kombinasjon av 2 komplementære tilnærminger til undervisningen
1. Didaktisk og teoretisk undervisning: Dette innebærer forelesning, spørsmål og svar perioder, diskusjoner, veiledning og supervision på konkrete saker og analyse af demonstrasjonsvideoer.
2. Praksis innlæring: bestående af “self-inquiry” øvelser, smågruppe aktiviteter, rollespil, aktiv coaching og guidet praksis i træningsgrupper.
Skaff deg nevroaffektiv traumekompetanse du også!
Modul 1
- Den teoretiske tilnærmingen i NARM
- Arbeide med sjokk og utviklings traumer; Polyvagal teorien
- Arbeide integrativt med “Top-Down” og “Bottom-Up” processer
- Organiserende prinsipper I NARM
- Overblikk over de 5 adaptive overlevelsesstrategier
- Forvrengningen av livskraften.
- Det belastende og det helende kretsløpet
- Skam-og stoltheds basert identifikasjon
- Tilknytning og tilknytningstap
- Introduksjon til NARMs 4 søyler
- Etablering av den terapeutiske avtale “kontrakt”
- NARMs relasjonelle model
- ”Kontakt” overlevelsesstrategien
Modul 2
- Den utviklingsmessige prosess: Tilknytning & Seperasjon-Individuasjon
- Stille utforskningsmessige spørsmål
- Somatic Mindfulness
- ”Avstemnings/Inntonings overlevelsesstrategien
- Identifisere og utnytte ressurser
- Arbeide ”her og nå” med dobbelt oppmerksomhet
- Reflektere positive skift
- ”Autonomi” overlevelsestrategien
- Arbeide med sinne og aggresjon
- Arbeide med skam og skyld
Modul 3
- ”Tillits” overlevelsesstrategien
- Primære og sekundære emosjoner
- Narsisisme og objektgjørelse
- Narsisistiske vs. sadistiske overgrep
- Understøtte agency
- ” Kjærlighet-Sexualitets” overlevelsesstrategien.
- Den psykologiske prosess ved skam (skam som verb)
- Spore ekspansjon & sammentrekning/ kontakt & ikke-kontakt
- “Drilling Down”/ dekonstruksjon av erfaring – understøttelse av dis-identifikasjonsprosessen
- NARM språket
- Personlighetsforstyrrelser i forhold til overlevelsesstrategiene.
- Identifisere kjernedilemmaet; Kjernetemaer vs Overlevelsesstrategier (adferd, symptomer..)
- Motoverføring & fellene ved målorientert og løsningsfokusert psykoterapi.
Modul 4
- Hvordan utvikle arbeidshypoteser
- Frys & intra psykisk konflikt
- Selvhat & og selvfornektelse/avvisning
- Terapeutens motoverføring “Acting-Out & Re-Enactment”
- Medfølelsens rolle og terapeutens tilbøyelighet til anstrengelse
- Samspillet mellem overlevelsesstrategiene: Primære og sekundære mønstre
- Overlevelsesstrategienes relasjon til intimitet og seksualitet
- Utvikling af kapasiteten for nytelse
- Arbeide med par
- Arbeide med identitet
- Disidentifikasjon: alenehet og frihet
- Understøtte økt kompleksitet, kapasitet og resiliens